Krew krew se Google

Pilih Entry anda

sekarang ada berapa orang sedang on9?

Anda tetamu ke

Tuesday, March 01, 2011

bile storage blogger dah penuh...

hi, hari ni aku nak kongsi satu cerita. aku rasa pada mereka yang dah otai dan dah 2 abad main blog ni, tak yah la nak perli2 ea, ni aku nak kongsi dgn kawan2 yang mana tak taw lagi. yang dah taw leh tolong betulkan yang mana yang tak taw.

blogger yang lebih kepada photography mcm aku neh, kebiasaannye menggunakan ruangan storage yang besar, tambah2 lagi kalau gune Digital SLR aka kamera besar berat mahal dan shomell. kerana pentingkan kualiti gambar, maka kapasiti pada tiap tiap satu gambar juge besar. Malangnye blogger di blogspot neh die bagi 1gb ke kapasiti... nak lebih2 sile bayo... kalau taknak bayo... buat sendiri.

mcm haram

nasib baik le memang ada care nak buat sendiri. upload gambo neh kat mana mana website yg memang untuk gambo mcm FLickrbakul foto (photobucket)fotopages dan mcm2 lagi. lepas tu korang leh copy link, atau copy die punye HTML (kalau copy html, lagi banyak pilihan kite leh buat,  cth nye ejuz saiz kasi besar sket), lepas tu paste kat bahagian edit html masa  buat post baru tuu.





mcm aku aku buat gune Flickr.. sebab dari 3 website yang aku letak kat ats tu, aku ingat password Flickr je, bhahaha... ok mcm ni cara die.....

ini simple tutorial die

bukak website  FLickr (kelik je ayat tu). kalau ada akaun yahoo, sign up je... gune google dgn fb pun buleh taww, magikk... kalau tak leh, sign up je la akaun baru.. bukan susa pun..

flickr sign in



lepas tu cari la butang upload, lepas tu upload lee.... flickr ni best sebab die leh upload yg high res, tanpa sebarang quality loss... lebih kurang 300mb sebulan. kalau dah penuh, buat lain bulan depan.

flickr upload

lepas upload gambar leh share, ikut arahan gamba di bawah.

flickr share


lepas tu paste kat edit HTML mcm neh...

html code paste


lepas dah paste, leh preview, dah selesa, publish la post tu...

hasil nye ialah entry ini.. aaa lihat la mcm mana, ok kan? selamat mencube geng

P/S : ilmu mana yang ada, kite kongsi kongsi, simpan sorang2 pun tak gune... sharing is caring :D






2 comments:

  1. bagus..
    ada buat tuto lak skang.
    boleh jadi rujukkan buat blogger y
    minat dgn seni fotografi =)

    ReplyDelete

hipotesis