Krew krew se Google

Pilih Entry anda

sekarang ada berapa orang sedang on9?

Anda tetamu ke

Tuesday, March 01, 2011

cerita unsur personafikasi yang simile, kambing yang tersepit di tetap di selamatkan.

meaw



   pada suatu hari, ada seekor anak kambing yang tersepit di celahan pagar. beliau meronta ronta. rontaan beliau di dengari ahmad, seorang budak lelaki yang sangat perihatin. maka ahmad pun menghampiri anak kambing itu, sedang ahmad menghampiri anak kambing itu, tiba tiba pakcik menjual aiskrim tiba dgn terjerit2 aiskrim2. maka ahmad singgah dahulu kat pakcik aiskrim tu.

pakcik aiskrim tu tiba dari jalan belakang di mana dia hampir terbabas kerana brek motosikalnya yang tidak berfungsi.

   brek motosikal pakcik aiskrim di perbuat daripada bahan yang tidak kukuh kerana bahan ini mudah di dapati dan harganya lebih murah daripada bahan yang berkualiti tinggi.

   kadang kadang brek yang berkualiti tinggi hanya di jual di pasaraya2 terkemuka seperti tesco dan TF. ia susah di dapati di kedai2 murahan seperti "pasaraya murahan kg hilir."

   kg hilir merupakan kampung yang harmoni penduduknye, dengan jumlah keluarga 100 keluarga, kampung hilir mampu mengeratkan hubungan silaturrahim antara jiran tetangga mereka. kebanyakan aktiviti kg hilir di bincang di balai raya kmpung tersebut yang terletak di tepi sungai.

   balai raya yang cantik ini pernah menjadi kubu kuat orang melayu semasa zaman komunis melanda satu ketika dahulu. komunis yang menyerang balai raya ini bukannya semua nak serang sangat, tapi sebab dapat arahan dari pihak atasan, tu yang mereka serang jugak tu.

   akhirnya mereka kalah, dan tidak mampu melawan kehebatan penduduk kg hilir yg juga secara kebetulan penduduk malaysia.

   kehebatan penduduk malaysia yang bekerja sebagai pemain bola sepak negara ternyata jelas apabila berjaya menundukkan indonesia dalam final piala suzuki.






iklan kejap







di samping menaja perlawanan bola sepak, suzuki juga merupakan jenama moto yang di naiki oleh pakcik aiskrim yg hampir terbabas tadi, tapi di sebabkan kemahiran beliau mengawal motosikalnye, dapat juga beliau meloloskan diri dan berjaya menjual sebatang aiskrim pop kepada ahmad.

   maka ahmad terus menyelamatkan kambing itu setelah meneguk aiskrim pong yang sangat enak itu.

P/S : ketahuilah, walaupun aku sering melalut dan merepek, aku tetap akan membantu mu kerana seperti cerita di atas, biarpun cerita jauh ke bulan. asalkan kamu bahagia dan ceria. awwwwww.

1 comment:

hipotesis