Krew krew se Google

Pilih Entry anda

sekarang ada berapa orang sedang on9?

Anda tetamu ke

Wednesday, January 05, 2011

Kursus Manikayu Pengenalan-3B

di dalam kehidupan sebagai seorang pengakap. ada satu perkara yang semua ahli pengakap impikan, iaitu, di kalungkan dengan manikayu. apa itu manikayu?? ia merupakan satu pengiktirafan terhadap pemimpin-pemimpin pengakap. Pengiktirafan ini bermakna, setiap pengakap yang di kalungkan manikayu mempunyai lesen penuh untuk menjadi pemimpin, dan tidak perlu renew waran tauliah. serta menjadi bahan rujukan jika terdapat sebarang kemusykilan di dalam kepengakapan.

terdapat 4 biji manikayu, untuk mendapatkan k 4 4 biji neh, teralalu banyak rintangan dan halangan yang perlu di tempuhi. tahap yang paling rendah ialah 2 biji, (pemimpin), untuk mendapatkan 2 biji manikayu ini, seorang pengakap itu terpaksa mengikuti beberapa siri kursus yang amat menyeksakan jiwa dan raga. selepas itu 3 biji. (pen. jurulatih kebangsaan) dan akhir sekali 4 biji, (jurulatih kebangsaan). untuk di kalungkan dengan 3 biji, seorang pengakap itu mestilah sekurang2 nye sudah 5 tahun berkhidmat dengan 2 biji manikayu di leher, baru layak mengambil kursus. 4 biji, 10 tahun selepas itu.

ok, kat sini aku nak cerita tentang keperitan aku menghadapi kursus manikayu neh hanya untuk di kalungkan 2 biji manikayi, ini yg perlu aku tempuhi.yg pertamanya, kursus neh mengahadapi zaman rombakan semula, dan nak di jadikan cerita, aku mengikuti kursus ini di zaman perombakan nye. masih ingat lagi ketika mengambil pengenalan back in 2006, selepas itu,kursus ini di rombak modulnye menjadi modul A, B, C dll. terpaksa ambil semula. selepas itu, negeri perak mengalami perbubahan tampuk kepimpinan (konflik). terpaksa lagi aku mengambil modul A yg sama. selepas itu di tahun 2009, modul ini kembali kepada asal, yea memamng mcm tutttt!!!! terpaksa aku mengambil semula sesi pengenalan. 3 tahun aku habis mcm tu je semata mata untuk kursus peringkat pertama bagi manikayu neh......

selepas tu, aku dapat satu peluang yang tak di sangka2, KLKM PSAS, menjemput aku dan rakan2 untuk menyertai manikayu dan di jangkakan akan habis mengikut tempoh yang di tetapkan. Terima kasih kepada KLKM PSAS kerana menganjurkan KMK neh

manikayu (MK) boleh di bahagikan ke beberapa peringkat mengikut cabang di dalam pengakap.
kanak-kanak, muda remaja, Kelana. tahap yang paling sukar ialah MK kelana, kerana mk kelana bakal mempersiapkan seorang pengakap itu untuk memimpin pengakap kelana yang memang di ketahui tahap ke mengada-ngada an untuk advanture nye. setepek atah dahi aku, aku mengambil MK kelana. mari menangis, mari meraung, mari memaki,tahap kepenatan yang tidak terkata apabila aku mengambik kursus2 neh. kursus neh terbahagi kepada 4 bahagian. (4 kali kursus)aku asingkan mengikut bahagian yang paling latest mengikut tarikh.

kmk pengenalan... (lost tarikh die)


masa kmk neh, hanya ceramah demi ceramah demi ceramah demi ceramah, itu je, seperti yang di lihat, jumlah peserta sangat ramai.

lepas tu, kmk peringkat 1 di templer park. kesengsaraan bermula!!!!! mengikat buluh siang dan malam, slot slot ceramah, dan bermacam macam lagi!!!!




kmk peringkat 2 merupakan servis semasa perkhemahan, itu tidak menjadi masalah kerana aku memang dah ikat kontrak sepanjang hayat dgn daerah.


lepas tu kmk 3A klkm PSAS joint venture dgn KLKM UPSI. masa neh mental memang dah set akan di lanyak , so aku datang dgn penuh siap sedia, tapi .... sedih bunyinye hahahahaha




lsat but not least, kmk 3b. ini yg paling best. ada mengembara malam, kem ni agak santai coz takde buat ape ape pun, juz preparation untuk mengembara malam.



lagi gambar untuk tatapan semua













banyak yang aku refresh balik masa kursus kursus mk neh.
krew kelana B yg terlibat sepanjan kursus kmk neh
ayie
jijah
onik
ayap
pian
ayie
aku
shahril (pemerhati)
farah

(aku tak jumpe koleksi gambar kmk3B dan mengembara malam. nanti lain kali aku update lain.


5 comments:

  1. tarikh kursus manikayu peringkat pengenalan :-

    13 september 2009 (bulan puasa)
    hari ahad.

    tak silap aku lah...sebab semua aktiviti kelana aku tulis dalam blog.

    http://azieriezsrose.blogspot.com/2009/09/kursus-manikayu-peringkat-penerangan-di.html


    saat mencabar mental dan fizikal masa KMK 3B.memang tak boleh nak lupakanlah sampai bila2.walaupun susah,tp rasa puas tu tetap ada. =)

    ReplyDelete
  2. hehehe, kalau boleh bagi tarikh2 kmk plss, nak update. lagi satu, mana pegi ntah gambar kmk 3B, tak jumpe2 hahahaha. ini kenangan nehhh

    ReplyDelete
  3. KMK 3A
    tarikh : 8 - 9 - 10 oktober 2010
    tempat : kem nurnikman felda trolak.

    KMK 3B
    tarikh : 15 - 16 - 17 oktober 2010
    tempat : taman rimba komenwel selangor.

    aku pun tak ada banyak gambar kem y ada.semua yang aku update pun ambil dari gambar ko & ikan jugak.kalau nak,ko copy je kat blog aku gambar y ada...aku bagi link ni.

    http://azieriezsrose.blogspot.com/2010/11/kmk-3a.html


    http://azieriezsrose.blogspot.com/2010/11/kmk-3b.html

    ReplyDelete

hipotesis