Krew krew se Google

Pilih Entry anda

sekarang ada berapa orang sedang on9?

Anda tetamu ke

Saturday, December 04, 2010

Baiki sendiri Speedlite anda.

tanggal pada satu malam ketika bersedia untuk shoot weeding rakan2, tiba tiba speedlite aku tak leh on, jenuh tukar bateri baru, tak leh on jugak, tekan button power, led menyala, lepas tu die padam balek,
aku usha kat board tu penuh buih, aku rasa ni mesti air bateri yang leaking dari bateri, die kacau board. tension gak aku di buatnye, tanya member2 semua pakat suruh antar kedai. kepala semakin serabut, job da dekat, melepaskan tension dengan bermain futsal, lepas game, lepak makan, lalu aku mengambil keputusan untuk membedah speedlite ini sendiri. Berbekal kan pengalaman membedah berpuluh2 jenis laptop, aku dengan beraninya mengambil keputusan ini.

Nissin Di662


ini ghupe board depan (tempat sensor)

buka skru pelan pelan taw


kat tempat bateri tu paling berminyak laa

lihat lah, mcm dah basah kena air, benda ni yang menggangu nie


lap sampai kering dengan tisu, kalau ada berus gigi pun ok gak

lap kawasan berminyak tu, pelas tu kikis karbon yang tutup besi besi tu
 akhirnya spedlite oku dah ok dan bleh di gunakan, tak payah antar kedai, antar kedai pun manusia gak yang repair, bukannye binturong.

-jangan gune bateri murah (aku dah kena)
-lepas gune speedlite, terus keluarkan bateri dari menatang nie

-p/s : aku juga membaiki sebarang kerosakan laptop/desktop sama ada hardware atau software dengan harga yang sangat berpatutan, jauh lebih murah dari KL habaq ang.. hehehe



1 comment:

  1. bleh baiki speedlite sya x ? Rasanya bulb terbakar sbb semua okay cuma flash x kluar

    ReplyDelete

hipotesis