Krew krew se Google

Pilih Entry anda

sekarang ada berapa orang sedang on9?

Anda tetamu ke

Wednesday, January 26, 2011

video shoot

hi, kali ni aku nak cerita tentang satu ilmu yang aku pelajari. ketika cuba menceburi dalam bidang video yg FULL HD (high Definition), rupanya baru aku sedar, memang ia memerlukan perbelanjaan yang sangat besar untuk melakukannya.

untuk rendering dan encoding video Full HD, kita memerlukan komputer yang RAM minimum 6gb, processor 4x (core) ke atas..... skreen monitor yang besar (30-30 inci) benda benda tu sume main peranan.

aku tanpa membuat kajian lantas terus merekod video secara full HD, dgn video selama 6 minit, komputer aku 4 kali hang, program adobe premiere pro aku 3 kali crash, dan aku terpaksa buat benda yang sama 3 kali, waktu encoding video memakan masa 1 jam lebih dgn 3 kali crash.......

akhirnya video ini aku pendekan (di mana aku sangat tak suka), rendahkan kuaaliti dan terdapat banyak minor fault di mana aku tak boleh nak kesan dekat saiz skreen komputer yang tak berapa nak besar.

untuk gambaran anda aku letak kan sekali spec komputer aku

amd athlon x2 64 5200+
2gb 800kvr
gigabyte nye mobo (model tak ingat)
zotac 9500gt 512mb dd33

lain2 tak ingat....

apa apapun, ini merupakan satu ilmu baru kepada aku, supaya lain kali aku lebih bersedia sebelum membuat apa-apa perkara.

Adobe Premiere Pro CS4


ok kat sini aku nak share dengan korang antara video yang dah "siap"




P/S : dua ari mengadap komputer, belajar editing dgn youtube. heheheh


2 comments:

hipotesis